Antin blogi‎ > ‎

Painonpudotus ja painonhallinta: Pitkää matematiikka lyhyellä aikavälillä vai lyhyttä matematiikka pitkällä aikavälillä?

18.01.2011
Uusivuosi on alkanut ja uudenvuoden lupausten lunastus on käsillä. Varmaan on iso joukko ihmisiä, joiden lupauksiin kuuluu painonpudotus. Kaloreita ja pisteitä lasketaan. Tokihan painonpudotus on matematiikkakin, ja niille jotka saavat siitä (matemaattisista laskelmista) mielihyvää, niin hyvä niin. Toisaalta voisi miettiä sitäkin, että jaksaako koko ikäänsä laskea kaloreita, pisteitä jne. ?

Käytännössähän useimmilla (hetkellisen/määräaikaisen) laihdutusprojektin suorittaneilla paino nousee takaisin. Taas on edessä uusi dieettikierros ja painolla jojoilun kierre on valmis. Suurin haastehan ei ole se, että painoa pudotetaan (nopean) määräaikaisen dieetin/ruokavalion/yms. avulla (toki tässäkin on omat haasteensa); suurempi haaste on kuitenkin se, miten paino saadaan pidettyä pidemmällä aikavälillä sopivalla tasolla. 

Aika pitkälle olet sitä, mitä tapasi ovat. Muuttamalla tapoja, muuttaa sitä miksi tulee. Olisiko parempi miettiä vaikka yhden käden sormia käyttäen  tämäkin siis vaati jonkin tasoista matematiikka  mitä tapoja muuttaa pysyvästi? Vain näin voi saada aikaan pysyvämpää muutosta elämäänsä. Toki pelkkä miettiminen ei yksin riitä; itse muutoskin on toteutettava.

Kärsivällisyys on valttia, varsinkin painonpudotuksessa. Yleensähän suositellaan painonpudotuksessa mieluummin hidasta painonpudotus vauhtia eli maksimissaan 1 kg viikossa, koska pääsääntöisesti mitä nopeampaa painonpudotus on, sitä enemmän myös menetetään omaa lihasmassaa. Kun lihasmassan määrä vähenee, myös energiankulutus vähenee. Kun painonpudotus on lyhyessä ajassa suurta se yleensä tarkoittaa myös sitä, että kehon tarvitsema energiamäärä on alitettu suhteellisen radikaalisti, jolloin keho voi tulkita tilanteen siten, että nyt on "pula-aika", ja keho ryhtyy omalta osaltaan "pula-ajan" talkoisiin vähentämällä omaa peruskulutusta siirtymällä "säästöliekille", jotta "pula-ajasta" selvittäisiin. Näiden kummankin edellä mainitun seurauksena aineenvaihdunta pienenee  mikä siis tarkoittaa pienempää energian kulutusta  mikä taas vaikeuttaa painonpudotusta.

Olisiko niin, että tällaisessa hetkellisessä (painonpudotus) hurmoksessa käy kuten liian innokkaalle urheilijalle/kuntoilijalle: liian suuri into johtaa yliyrittämiseen ja lopulta "ylikuntoon" (lue ylirasitustilaan). Näin tulosta vain ei synny pitkällä aikavälillä  valtavan kovasta (hetkellisestä) yrityksestä huolimatta. 

Olisiko sittenkin realistisempaa ottaa vaikka yksi elämäntapamuutos kerralla. Kun on työskennellyt yhden tavan kimpussa niin, että se on saatu muutettua ja on automaatiotasolla: siitä ei tarvitse jatkuvasti olla tietoinen, vaan alitajuisesti vanha tapa on laskettu pois elämästä, ja uusi tapa on tullut sen tilalle. Näin ollen olet muuttanut tapasi tehokkaasti ja sitä kautta muuttuu myös se, mitä sinusta tulee (esim. hyvinvoivempi yms.).

Ihminenhän on tapojensa summa (ja vanki: ei kuitenkaan välttämättä loppuikäänsä). Dieetissä laihdut, koska muutit tapaasi toimia. Jojo- kierteeseen taas päädytään, koska dieetin jälkeen muutat tapojasi taas erilaiseksi. Menestyksen salaisuus on muuttaa tapaansa pysyvästi, eikä vain hetkellisesti. Hetkellinen (oikeanlainen) tavan muuttaminen tuo hetkellisen menestyksen; pysyvä (oikeanlainen) tavan muuttaminen taas tuo pysyvän menestyksen yksinkertaistetusti sanoen.

Olisiko siis niin kuin sananlasku sanoo: "Yksinkertainen on tehokasta" myös painonpudotuksessa ja painonhallinnassa. Muuttamalla tapojansa vaikka vain yksi tapa kerrallaan voisi mahdollistaa sen, ettei haukkaisi kerralla liian isoa palaa, ja energiaa/intoa riittäisi riittävän pitkäaikaiseen tavan poisoppimiseen/muuttamiseen. 

Olisiko siis yksinkertainen (lyhyt) matematiikka  yhden asian muuttaminen pitkällä aikavälillä  käytännössä tehokkaampaa kuin pitkä matematiikka eli monien asioiden yhtäaikainen seuraaminen lyhyellä aikavälillä? Ja toisaalta riittäkö meillä tähän pidempiaikaiseen toimintaan kärsivällisyyttä vai olemmeko kuin yli-innokas urheilija/kuntoilija, joka saattaa itsensä "ylikuntoon" pikavauhtia; saavuttamatta pitkällä aikavälillä sen merkittävämpiä tuloksia?

Tekemällä muutoksia elämäntapoihinsa (esim. liikunta, ravinto ja lepo), pystyy varmasti muuttamaan elämänlaatuaan: joko hetkellisesti tai pysyvämmin/pysyvästi. Jokaisella on tapansa. Onnistumalla tapojen muutoksessa pysyvästi, saa myös nauttia tapojen tuottamista hedelmistä pysyvämmin. Miksi et siis muuttaisi tapojasi pysyvästi?

Pysyviä tapamuutoksia toivottaen, 
Antti